FAQ Laadpalen beheer

Hoe start en stop ik een laadsessie?

Hoe start je een sessie?
Stap 1: Sluit de kabel aan tussen de auto en de laadpaal.

Stap 2: Houd de laadpas/tag voor de lezer. Wacht tot de lader een piepsignaal geeft, daarna haalt u de pas/tag weer weg. De laadsessie zal nu starten en het LED-licht wordt blauw. Laadpalen met een scherm geven in tekst weer dat de laadsessie is gestart.

Laadsessie stoppen

Houd laadpas/tag voor de lezer en wacht op het piepsignaal. Zodra de kabel wordt vrijgegeven, kunt u deze verwijderen uit de laadpaal. Dit kan soms 1 à 2 minuten duren, met name bij wat oudere laadpalen.

Waar kan ik mijn EVSE-ID vinden?

Het EVSE-ID is een unieke identificatiecode voor uw laadstation. Bij oplevering van uw laadpaal ontving u een OMES sticker met QR-code? Deze dient u in te vullen bij de registratie van uw laadpaal. Het EVSE ID-nummer staat vermeld onder deze QR-code.

Een OMES EVSE ID code begint altijd met BE*EFL*EV* gevolgd door 7 cijfers.

Bijvoorbeeld:

BE*EFL*EV*1234567

Wel een laadpaal maar geen sticker? Neem contact met ons op via portal@omes.be.

Mijn kabel laat niet los uit een laadpaal. Wat nu?

Geen zorgen! Wij gaan u helpen.

Om de kabel los te krijgen, kunt u volgende stappen nemen:

Stap 1: Houd dezelfde laadpas/tag waarmee u de laadsessie gestart bent voor de RFID-lezer van de laadpaal en probeer de kabel uit de laadpaal te trekken. Komt de kabel niet los? Ga door naar stap 2.

Stap 2: Neem contact op met OMES-klantenservice en vermeld het volgende:

  • Het laadpaalnummer
  • Begintijd van de laadsessie

Wij zullen de kabel vanaf afstand loslaten of indien nodig de laadpaal resetten.

Werkt ook dit niet? Dan sluit dan de elektriciteitstoevoer van de laadpaal af door de betreffende groep in de groepenkast uit te schakelen.

  1. Schakel de groep uit.
  2. Wacht 30 seconden.
  3. Sluit de elektriciteit weer aan en probeer te kabel opnieuw te ontkoppelen.
Welke laadpassen kunnen laden bij laadpalen met het OMES platform?

Als er zakenrelaties langskomen is het natuurlijk fijn als zij met hun eigen laadpas kunnen laden. OMES heeft roamingconnecties met 28 verschillende serviceproviders waardoor er meer dan 1 miljoen laadpassen een laadsessie kunnen starten op een laadpaal die is geconnecteerd met het OMES eMobility platform. 

Service providers aangesloten bij OMES zijn: Modalizy (OCTA+) • Allego • Bluecorner • Charge IT • Digital Charging Solutions • EnBW • Ecotap • Eneco • EVBOX • Fastned • Flow Charging • Greenflux/Joulz • Ionity • Justplugin • Ladenetz • Last mile solutions • MKB brandstof • Mobility+ • Moobi • MultiTankcard • Newmotion • Porsche • Q8 • Service House • Trafineo • Travelcard • Vandebron • Vattenfall • XXIMO

Wat te doen bij storing?

Geeft de laadpaal met OMES-sticker een storing aan? Geen probleem! We nemen een aantal stappen door om de storing te verhelpen, zodat u weer snel de weg op kunt.

Is de laadpaal niet in uw bezit?

Op de laadpaal bevindt zich een sticker met het OMES-logo, hierop is een QR-code te vinden. Als u deze QR-code scant, komt u op onze website. Bel het nummer op de sticker. We helpen u snel verder.

Is de laadpaal wel in uw bezit?

Stap 1: Klik op de volgende link: https://portal.omes.be/ en log in met uw OMES-dashboardaccount. Vervolgens ziet u helemaal aan de linkerkant ‘Mijn locaties’ staan, klik hierop. Selecteer vervolgens de locatie van de laadpaal waar de storing actief is. Dan ziet u rechtsboven in het scherm de knop ‘acties’, hier klikt u vervolgens op. Nu klikt u op ‘reset’. Wacht vijf minuten totdat de laadpaal volledig is gereset. Heeft dit niet gewerkt? Geen zorgen! Dan gaan we verder naar stap 2 om de storing op te lossen.

Stap 2: Nu gaan we de laadpaal spanningsvrij maken. Schakel in de meterkast de aardlekschakelaar die bij de laadpaal hoort uit, doe dit eveneens met de groepen die bij de laadpaal horen. Na vijf minuten kunt u zowel de groep(en) als daarna de aardlekschakelaar weer aanzetten.

Stap 3: Is de storing nog niet opgelost? Bel dan de installateur die deze laadpaal geplaatst heeft. De installateur heeft namelijk de mogelijkheid om in het maintenance dashboard te komen.

Hoe kan ik een tarief instellen?

Voor de slimme EV-rijder die wil verdienen aan zijn eigen laadpaal.

Geld verdienen aan uw eigen laadpaal is leuk en makkelijk! 😁 Volg de stappen en stel uw eigen kWh-tarief in.

  1. U bent ingelogd op https://portal.omes.be/ en klikt op ‘Mijn Locaties’.
  2. Vervolgens klikt u op het betreffende station.
  3. Klik op ‘acties’ aan de rechterkant en vervolgens op configuratie.
  4. Vul hier het starttarief, tarief per uur of kWh tarief in.
    5. Bevestig vervolgens door op ‘update’ te klikken.
Ik wil op mijn eigen laadpaal laden maar ik heb geen laadpas, wat nu?

Hebt u nog geen laadpas of bent u deze verloren? Of wordt de laadpaal enkel door u privé gebruikt? Op het OMES-portalaccount kunt u deze laadpaal op gratis opladen instellen.

Log in en klik hiervoor op ”mijn locaties”. Klik vervolgens op de naam van uw locatie. Klik op prijsinstellingen en klik daarna op het tandwiel. Vervolgens vinkt u het boxje ”sta alle passen toe om gratis te laden” aan.

Nu accepteren we alles met een RFID-chip zonder dat daar kosten voor gerekend worden. U ontvangt dus ook geen inkomsten voor deze sessies.

Let op: Als u laadkosten verrekent, is het belangrijk om het boxje weer uit te vinken! Anders kan dit te koste gaan van uw inkomsten.

Waarom heb ik het eMobility OMES platform portal.omes.be nodig?

Wanneer uw laadpaal verbonden is met het OMES-eMobility platform wordt het mogelijk om laadkosten automatisch te verrekenen met uw werkgever en gastverbruik op uw laadpaal toe te staan. Daarnaast maakt onze laadpaalbeheeroplossing het mogelijk om op afstand support te bieden bij storingen aan de laadpaal.

Klanten kunnen 24/7 bij ons terecht voor ondersteuning en in 95% van de gevallen kunnen wij storingen op afstand oplossen. Zo bent u snel weer onderweg.

Wat kost het laadpaalbeheer bij OMES?

72,00€/jaar per socket excl BTW vanaf jaar 3, jaarlijkse facturatie (eerste 2 jaar inbegrepen bij aankoop van laadpaal).